Доповідь владики Давида Мотюка «Cлово Боже і катехизація: канадський досвід» на Синоді Єпископів УГКЦ 2018 року

4 вересня 2018 року

ДОПОВІДЬ

ВЛАДИКИ ДАВИДА МОТЮКА
«СЛОВО БОЖЕ І КАТЕХИЗАЦІЯ: КАНАДСЬКИЙ ДОСВІД»

Синод Єпископів Української Греко-Католицької Церкви
(м. Львів-Брюховичі, 2–11 вересня 2018 року)

Вступ

У 2011 році Канадська Конференція Католицьких Єпископів опублікувала видання «На Божій Землі: Пасторальне планування євангелізації та катехизації для дорослих» (включає Критерії катехизаціїдітей і молоді). Ця книжка допомагає нам відповісти на запитання: кому адресована катехиза? Незважаючи на те, що це видання було розроблене для канадського контексту, методологія та висновки є цінними для Української Греко-Католицької Церкви в глобальному контексті. Тому під час написання цієї доповіді ми спиралися на вищезгадане видання.

Видання «На Божій Землі…» натхненне притчею про сівача. «Інше ж упало на добру землю, і дало плід, що посходив і ріс; і видало втридцятеро, у шістдесят і в сто разів…» (Мр. 4, 8).

Нагадаємо, насіння — це Слово Боже, сіяч — Ісус Христос, який проголосив Добру Новину і послав своїх учнів сіяти Євангеліє у світі.

Церква і сьогодні продовжує сіяти Євангеліє. Однак стан землі, в яку попадає зерно, може бути різним. Щоб насіння Євангелія пустили коріння, необхідно знати стан серця, розуму і душі тих, хто приймає Слово Боже. Тож необхідний індивідуальний підхід, загальний метод буде неефективний.

Зокрема, слід звернути особливу увагу на вікові категорії дорослих. Наприклад, у Канаді розрізняють чотири покоління людей, кожне з яких потребує особливого підходу до катехизації:

  1. Зрілі дорослі (народжені до 1945 р.)
  2. Бебі-бумери (народжені у 1945–1964 рр.)
  3. Покоління Х (народжені у 1965–1975 рр.)
  4. Покоління Міленіалс або Y (народжені у 1980–1996 рр.)
  5. Покоління Z (народжені після 1997 р.).

Десять базових принципів катехизації дорослих у Канаді

Канадська Конференція Католицьких Єпископів сформулювала десять постулатів для євангелізації та катехизації дорослих у Канаді. Їх можна застосовувати і УГКЦ в усьому світі.

  1. Відновити місійний запал катехитичного служіння в Канаді. Сьогодні ми знову перебуваємо на «місійній території», адже більше не можемо припускати, що в нашій країні домінує християнська ідентичність.

  2. Змістити фокус із катехизації дітей на євангелізацію і катехизацію дорослих.

  3. Скерувати ресурси (час, зусилля, гроші) на розвиток інфраструктури для катехизації та євангелізації дорослих.

  4. Усвідомити важливість формації катехитів, які відтак готуватимуть інших до катехитичного служіння.

  5. Формувати катехитів на основі богословських рефлексій, щоб вони могли застосувати власний досвід та інтегрувати його з перспективи віри.

  6. Дослідити місцеву культуру та її вплив на дорогу віри.

  7. Проводити для катехитів тренінги, щоб вони згодом могли допомогти людям побачити, як християнські цінності перетинаються з їхньою культурою.

  8. Забезпечити катехитів необхідними засобами для проголошення Євангелія, з фокусом на комунікацію.

  9. Підтримувати катехитів в їхньому служінні.

  10. Сприяти співпраці між катехитами, духовенством і пасторальними лідерами.

ЄВАНГЕЛІЗУВАТИ І КАТЕХИЗУВАТИ — СІЯТИ І ДОГЛЯДАТИ ЗЕРНА ВІРИ

Церква існує для євангелізації. Однак євангелізація має бути процесом, який складається з таких трьох етапів: місійна робота, катехитична робота і пасторальна робота.

І. Церковне бачення процесу євангелізації

1. Місійна робота

Місійна робота спрямованою на людей, які не мають віри, і тих, які байдужі до віри. Ця робота має на меті налагодити початковий контакт людей із Христом через свідчення Церкви та вірних.

Адресати місійної роботи можуть знати дуже мало про Христа, або нічого про Нього не знати, або, якщо вони виросли в християнській сім’ї, не вважати віру частиною їхнього життя.

Ось декілька прикладів таких людей:

  • Чоловік похилого віку, який відійшов від віри ще у підліткові роки, втратив свою дружину внаслідок довгої хвороби. Він почувається спустошеним і самотнім. Упевнений, що ніхто не може зрозуміти або розділити його болю.

  • Сорокарічна жінка, яка у двадцятирічному віці одружилася поза Церквою і згодом розлучилася. Вже довгий час вона вважає Церкву і Бога неактуальними у своєму житті. Нещодавно в неї виявили рак грудей і вона не впевнена, чи зможе пережити курс лікування. Уперше в житті вона почувається наляканою і вразливою.

  • Молода самотня мати, яка була охрещеною дитиною, але не пройшла катехизації. Вона дізналася від сусідів, що місцева парафія організовує катехизацію для восьмирічних дітей. (Її доньці вісім років і вона, як і її мати, охрещена). Жінка роздумує над тим, що має робити.

  • Молода тридцятирічна пара побували на Першому Святому Причасті своєї похресниці. У дитинстві їх обох виховували як католиків. До церкви вони ходять на Різдво, у Страсну п’ятницю і на Великдень, а також на родинні події. Під час перепису населення ідентифікують себе як католики. Вони задоволені своєю вірою і духовним життям.

2. Катехитична робота

Катехитична робота спрямованою на тих, хто вже зустрів Христа, але ще потрібно встановити з Ним особисті стосунки. Ця робота має на меті християнське формування тих людей, які недавно долучилися до Церкви, або тих, які повертаються до практикування віри після довгої паузи.

Ось декілька прикладів таких людей:

  • Чоловік, який був охрещений у дитинстві та навчався в католицькій школі до восьмого класу, але з невідомої причини не приймав Святого Причастя. Тепер, напередодні одруження, він хоче розділяти з католицькою сім’єю своєї нареченої їхню віру та католицький спосіб життя.

  • Нещодавно овдовілий інженер, який періодично ходив до церкви, бажає поглибити своє духовне життя, щоб пережити смерть дружини.

  • Молода жінка, яка недавно вступила в Збройні сили Канади. Готуючись до свого відрядження за межами Канади, тривожиться і шукає духовного порадництва.

  • Молоді чоловік і жінка, які вінчалося в Церкві, але для яких віра не була важливою, очікують народження першої дитини. Вони дізналися, що дитина має серйозні відхилення розвитку. За порадою звернулися до лікарняного капелана.

3. Пасторальна робота

Пасторальна робота спрямованою на віруючих християн, які вже є зрілими у своїй вірі. Церква супроводжує їх у їхній дорозі віри протягом усього життя за допомогою різних служінь у Церкві (постійна катехизація, духовне наставництво, підтримка в різних життєвих ситуаціях).

Ось декілька прикладів таких людей:

  • Молода мати чи батько бажають поміркувати і прийняти рішення, чи доцільно їм повертатися на роботу.

  • Молодий чоловік, який недавно здобув диплом у галузі медицини, бажає дослідити етичне вчення Церкви з питання смерті.

  • Самотня сорокарічна жінка, якій нещодавно запропонували очолити церковну раду, шукає поради, що вирішити чи в цей спосіб вона зможе найкраще задіяти свої таланти на благо парафіяльної спільноти.

  • Журналіст шукає способи якомога правдивіше представляти Церкву та її вчення в медіа.

Приклади різних типів катехизації для дорослих

Церква існує для євангелізації. Однак, як ми бачили, необхідно велике різноманіття типів катехизації для дорослих, щоб задовольнити конкретні потреби людей залежно від їхніх стосунків із Христом.

Катехизація дорослих, яка охоплює вищезгадані три етапи — місійну, катехитичну та пасторальну роботу, включає:

  • Чин християнського посвячення для дорослих;
  • катехизацію, адаптовану до літургійного року;
  • формацію для катехитів і для мирянського апостолят;
  • катехизацію як підготування до подружжя, хрещення дітей та інших таїнств;
  • катехизацію в критичні моменти, у час хвороби, тощо;
  • катехизацію для людей, які починають роботу;
  • катехизацію для тих, хто покликаний до військової служби;
  • катехизацію для іммігрантів;
  • катехизацію під час відпустки і подорожі;
  • катехизацію для тих, хто готується до пенсії;
  • катехизацію як підготовку до Всесвітнього дня молоді.

ІІ. Дослідження місцевої ситуації.

Кому адресоване Слово Боже? Хто в Канаді ще не чув проголошення Євангелії?

На основі такого розширеного бачення євангелізації (три етапи — місійна, катехитична та пасторальна робота) витворюється структура, яка допоможе нашим катехитичним зусиллями і розробить ресурси для конкретних потреб людей.

Три етапи євангелізаційної діяльності можна дослідити через призму трьох базових питань:

  • Хто ще не чув Євангельської новини? Місійна робота спрямована на людей, які належать до цієї групи.
  • Хто потребує початкового формування віри? Катехитична робота спрямована на цих людей.
  • Хто шукає зрілості в стосунках із Христом? Пасторальна робота спрямована на цих людей.

Далі ми розглянемо мету, методику і роботу для кожного етапу євангелізації.

1. Місійна робота: Заново сіяти насіння

Де потрібно Церкві наново проголошувати Євангеліє? Кожна парафія може ідентифікувати певних людей, групи людей або прошарки населення, які потребують нових зусиль у проголошенні Євангелія.

Перші адресати

Основна робота

Мета

Ті, хто ніколи не чув Євангелія

Свідчення християнського життя

Дати свідчення про особу Ісуса Христа

Ті, хто вважає Євангеліє зайвим і не відчуває в ньому жодної потреби

Доброчинна робота асоціацій і конкретних людей

Запросити людей до стосунків з Ісусом Христом у церковному контексті

Ті, хто віддалився від Євангелія

Проголошення в чіткий та доступний спосіб Ісуса Христа, Його життя і послання

Створити для людей можливість практикувати віру

Нижче наводимо кілька прикладів підходів або найкращої практики, які були застосовані на стадії місійної роботи.

Ті, які могли не чути Євангельського послання

Спосіб євангелізації

Багато бідних, а також ті, хто перебуває в нестабільних обставинах чи веде кочове життя

Деякі парафії організовують спільні трапези, де всіх приймають і де панує дружня та доброзичлива атмосфера

Нещодавні іммігранти або працівники-мігранти, яким важко пристосуватися в новому середовищі

Парафії допомагають інтегруватися в новому культурному середовищі

Прибічники інших світових релігій

Єпархія може працювати в напрямку міжрелігійного діалогу, намагається закласти міцний суспільний фундамент

Молоді батьки, які, можливо, не мають жодного зв’язку з християнською спільнотою

Парафії можуть організувати сімейні заходи, які б ознайомили їх із християнськими цінностями та вірою

Люди, які зацікавилися католицькою вірою, готуючись до подружжя або народження дитини

Парафії щиро приймають усіх зацікавлених і пропонують досліджувати питання в комфортний спосіб, наприклад протягом Чину християнської ініціації дорослих

2. Катехитична робота: Плекання нової і відновленої віри

Пасторальна робота Церкви йде слідом за місійною роботою. Коли людина приймає запрошення до життя у вірі, то починає подорож «перетворення» на повноцінного члена Тіла Христового та спільноти вірних.

Перші адресати

Основна робота

Мета

Нехрещені

Катехитична підготовка до хрещення (Чин християнської ініціації дорослих, ЧХІД)

Християнське апостольство

Охрещені немовлям або дитиною, але не катехизовані

Адаптований катехитичний процес

Особисте проголошення віри

Ті, хто повертається після довгої відсутності


Інтеграція в християнську спільноту



Глибоке сопричастя і близькість з Ісусом Христом

Нижче наведено кілька прикладів підходів або найкращі практики, які були застосовані на стадії місійної роботи.

Особи, які потребують базової катехизації

Доступні катехитичні програми

Нехрещені дорослі, які мають обмежене розуміння християнства або зовсім його не мають

Чин християнської ініціації для дорослих, який в ідеалі залучає всю християнську спільноту до опіки та наставництва особи, що виявляє ознаки початкового навернення до християнської віри та бажає стати повноцінним членом спільноти

Дорослі, які були охрещені в дитинстві, однак ніколи не були катехизовані і не отримали Таїнств Святої Євхаристії та Сповіді

Хрещення ніколи не повторюється. Процес ЧХІД забезпечує контекст для подорожі віри, в якій особа є повністю ініційованою через Святу Євхаристію і Сповідь

Дорослі, які були повністю ініційовані в іншу християнську спільноту і брали участь у житті католицької парафії (можливо, з католицькою дружиною/чоловіком)

Процес катехизації пристосовується до їхніх особливих потреб. Імовірно, парафіяльного ЧХІДу буде не достатньо. До віри, яку охрещені християни з інших традицій приносять в спільноту, слід ставитися з повагою

Батьки, які готують своїх дітей до прийняття Таїнств

Розроблені катехитичні програми, які відповідають контексту і потребам. Деякі парафії пропонують програму підготовки до хрещення, яка враховує особливі потреби батьків. Деякі парафії співпрацюють із батьками, щоб навчити їх підготувати їхніх дітей до певного Таїнства

Католики перших націй, які бажають поєднати їхню духовність і католицьку віру

Деякі дієцезії та організації розробили матеріали, які інкультурують католицьку віру в традиційні вчення спільнот перших націй

Особи, які повертаються до повного практикування віри

Доступні катехитичні програми

Дорослі, які були колись цілковито ініційовані в Католицьку Церкву, після довгої відсутності бажають повернутися до повного сопричастя

Деякі парафії пропонують програми «Поверненням додому» або «Повернення до Церкви» для людей, які були відсутні з будь-якої причини. Програми передбачають гостинність, забезпечення можливості знайти відповіді на питання, огляд нового у вченні Церкви та процес реінтеграції в спільноту, включно із запрошенням до Таїнства Покаяння

Пари, які готуються до подружжя в Церкві, після тривалої відсутності

Парафії пропонують процес, який включає в себе підтримку від парафіяльних спонсорів, які будуть працювати з парою та допомагати їм знову інтегруватися в спільноту. Цей процес залучає до будування спільноти інші пари, які готуються до подружжя та катехизаційну програму про вчення Церкви про подружжя і сімейне життя

3. Пасторальна робота: Зміцнення віри дорослих

Пасторальна робота в Церкві полягає в постійній формації всіх охрещених.

Перші адресати

Основна робота

Мета

Усі охрещені, включно з католиками, охрещеними в дитинстві, і тими, які повернулися до Церкви, від молоді до людей похилого віку

Постійна катехизація і формування віри:

● біблійне/доктринальне

● літургійне

● пережите (соціальне вчення/свідчення)

● молитовно-контемплятивне

Зростання у вірі;

цілковита інтеграція особи в спільноту віри;

жива і активна спільнота віри

Нижче наведено кілька прикладів підходів або найкращої практики, які були застосовані на стадії пасторальної роботи.

Активні члени

Постійні катехитичні програми

Особи, зацікавлені у дослідженні власної віри

Єпархії і парафії забезпечують постійну формацію для дорослих. У розробленні програм для вірних парафії черпають інформацію і натхнення з подій та публікацій з нагоди Синоду Єпископів, Ювілейного року тощо. Католицькі організації, які висувають соціальне вчення Церкви на передній план, наприклад «Розвиток і мир» (Карітас), забезпечують ресурси і заходи.

Багато єпархій та католицьких інституцій пропонують поглиблену і всеосяжну формацію для мирян. Вони можуть тривати кілька місяців або років

Молодь, зацікавлена в дослідженні різних аспектів віри

Всесвітній день молоді, включно із заходами щодо його підготовки та підбиття підсумків, стають нагодою для постійної формації для молоді. Парафії можуть організовувати лекції для молоді, які включатимуть спікера, дискусії та спільну трапезу

Вірні, які переживають втрату або кризу

Парафії пропонують програми, в яких ті, хто втратив чоловіка/жінку (через смерть, розлучення або сепарацію) або втратили працевлаштування, мають можливість відновити нову самосвідомість

Особи, зацікавлені в поглибленні свого духовного життя

Реколекції та молитовні групи, організовані при парафіях, можуть формувати віру не лише окремих вірних, а й цілої спільноти

Люди похилого віку

Парафіяльні програми, які надають можливість людям похилого віку збиратися разом, вчитися та продовжувати служити своїй спільноті

Люди перших націй

Організації та єпархії забезпечують реколекції, конференції та матеріали для постійної формації і тренування людей перших націй

Висновки

Церква існує для євангелізації. Кожен християнин покликаний до євангелізації.

Наш успіх цілковито залежить від діяльності Святого Духа. Однак, коли ми здатні відрізнити різні типи «землі», на якій ми покликані співпрацювати зі Святим Духом, наша робота принесе більше плодів. Наш підхід до євангелізації повинен бути спрямованим на конкретну аудиторію, незалежно від того, чи це місійна, чи катехитична, чи пасторальна робота.

Можливо, я є єдиним Євангелієм, яке мій сусід почує за все життя. Наше свідчення життя і віри має силу приваблювати і притягувати людей до особи Христа та доброї новини Євангелія.

Пов’язані документи

Дивіться також